12. oktobra 2019. godine u maloj sali Kulturnog centra, Božidar Micić je održao radionicu na temu Tarot.

U nastavku vam donosimo deo radionice.

Hvala vam što ste došli na ovu radionicu, trudiću se da opravdam vaše poverenje i da vam vreme provedeno ovde ne bude protraćeno. To vreme nam je ograničeno i zato ću dati sve od sebe da ono što želim da izložim prenesem sažeto, ali istovremeno i razumljivo. Tarot je nešto čime se dugo bavim, tačnije tarot je uz gnosticizam i indijsku tantru moje glavno područje interesovanja i delovanja, a koliko uspešno spajam te tri stvari jeste legitimno pitanje. No u mom radu te tri stvari su, ma koliko to delovalo medjusobno nekompatiblino,  veoma prožete tako da to i definiše moj pristup tarotu koju ću danas pokušati da vam prezentujem. 

Obično transfer znanja počinjem,  zavisno od onih kojima se obraćam ili centriranom molitvom i lektio divina vežbom  ili tantričkom nedualnom joga nidrom, kako bi se prisutni mentalno pripremili da budu u stanju u kojem im je lakše da prime Znanje. U ovom slučaju to nećemo raditi zbog vremenskog ograničenja,  ali i zato što se ne poznajemo dovoljno. U svakom slučaju vratićemo se na to tokom lekcije, tako da bih sada prešao na to šta je to tarot?

Tarot je špil karata kojih najčešće ima 78. Najverovatnije su nastale od običnih igraćih karata. Od toga 56 su takozvane male arkane, odgovaraju kartama od jedan do deset običnih igraćih karata, plus 16 takozvanih dvorskih karata koje odgovaraju kraljevima, kraljicama i žandarima običnih karata uz dodatak karata koje se zovu paževi, odnosno princeze.  I pošto slika govori više od reči evo i vizuelno kako to izgleda.

Tarot jeste verovatno isprva i nastao kao igra. Zapravo, tarot se i danas igra kao društvena igra u većem delu Centralne Evrope.U Sloveniji, recimo, postoji tarot  savez Slovenije koji obuhvata 26 klubova koji se takmiče, pri tome su neka od tih društava aktuelni sportski klubovi koji imaju svoju tarot sekciju. Ove karte su skraćeni tarot špil (54 karte), bez svih malih karata, konkretno bez: 1, 2, 3, 4, 5 i 6 crnih i 5,6, 7, 8, 9 i 10 crvenih.

Tarot je danas najpoznatiji kao veština proricanja sudbine. Obične karte se negde od 16. veka koriste za proricanje sudbine i ta veština se zove kartomantija.  Proriče se običnim kartama, tzv cigančicama, orakularnim kartama i  lenormand kartama. Cigančice ne znam da koristim, Vesna Balaban ima odličnu knjigu o njima koju koriste i neke svetske škole koje podučavaju gledanje u karte. Lenormand su francuske karte kojih ima 36 i ja lično njih tek učim, samo je problem što je za njih najbolja literatura još uvek neprevedena sa francuskog,  dok orakularnih karata ima veoma puno i najrazličitijih su vrsta, oblika i broja karata u špilu. Tako da se sada ne bih puno bavio tim drugim vrstama karata. Na slici je „Dodatak o proricanju kartama“ iz jednog američkog magazina iz 1971. i u tom prilogu je obrađeno proricanje kartama,  proricanje čajem (kod nas bi to bila kafa) i proricanje dominama. Može se proricati skoro svime,  ja sam recimo na radionici na ovogodišnjem festivalu ovde u Zrenjaninu demonstrirao tantričko proricanje brojanicama.

Različiti oblici proricanja su više ili manje konkretni i imaju različitu „dubinu“. Neki su veoma konkretni, a neki su veoma fleksibilni u tumačenju i daju više „filozofske odgovore“.  Na slici su lenormand karte, a razlika u načinu na koji tarot i lenormand daju odgovore  bi se mogla videti na sledećem primeru. Odgovori Tarot su recimo poput: "Da li si zbilja sretna sa njim? Trebalo bi da  preispitaš kako se osećaš, da li sebe voliš toliko koliko očekuješ da ti drugi daju? Ti si divna osoba i zaslužuješ bolje i više.  Zato bi trebalo da odeš dalje kako bi našla najbolju vezu za sebe."

Odgovori lenormand karata na isto pitanje su recimo poput: "Frajer te vara sa dvoličnom kučkom iz vašeg društva."

Nikad nisam koristio domine, niti znam kako se njima proriče. Isto tako ne umem ni da gledam u kafu,  kao što ne znam da gledam ni u pasulj. Svi ti metodi mogu da daju informacije koje mogu biti odgovori na nečija pitanja. Pitanje je koji su dometi i kakve mogućnosti ostavljaju različite metode i zato ćemo se sada pozabaviti nekima od njih koji mogu biti interesantni za našu priču iz različitih razloga. Postoje veoma zanimljive divinacije u svetu, za neke nisam nikad ni čuo,  a o nekim samo čitao tako da o njima ne mogu da ništa govorim pošto nemam iskustva sa njima. A i teško su povezive sa tarotom i nisu korisne za našu priču tako da sam izabrao sledeće: 

Geomantija je proricanje zemljom u kojem postoji šesnaest geomantičkih figura, svaka je sačinjena od četiri reda,  sastavljenih od jedna ili dve tačke.  Šesnaest figura su varijacije načina na to kako jedna ili dve tačke mogu biti raspoređene u ta četiri reda. Geomantičko proricanje se oslanja na geomantičke inteligencije,  za koje se kaže da su onostrana bića koja pripadaju elementu zemlje, kao i na tradicionalnu astrologiju.

Ovim figurama odgovaraju prvo četiri prvobitna elementa  Zemlje, Vazduha, Vatre i Vode, a zatim i sedam planeta drevnih vremena, kao i dvanaest znakova Zodijaka. Geomantijske figure se iscrtavaju u pesku, mada danas mnogi koriste papir i olovku. Ja sam tradicionalan i koristim malu portabl zen baštu, koja ima pesak.

Geomantija kod nas nije popularna, što je šteta budući da je ona veoma konkretna i daje odgovora koji su da ili ne. Moj priijatelj Džerald Šuster, preko kojeg sam i došao u kontakt sa mističnim bratstvom svetlosti A.'. A.'. pre više desetina godina, bio je prijatelj i biograf poznatog zapadnog ezoterika Izraela Regardiea, koji je objavio materijale tajnog ezoterijskog Reda Zlatne zore koji je bitan za istoriju tarota i o kojem ćemo još pričati,  bio je veliki pobornik ovog proricanja.  Džerald mi je pričao da je Izrael koristeći geomantiju dolazio do infromacija o  rudnim i naftim nalazištima i zatim trgujući na berzi pravio veliki novac na osnovu tih informacija. Neki tarot špilovi, kao recimo Tot tarot, na nekim kartama imaju geomancijske simbole, zbog čega poznavanje geomantije pomaže da razumemo i prirodu i značenje tih karata. Takođe, Le Grand Jeu de Mlle lenormand karte imaju ove simbole na sebi, a postoje i posebne geomantijske karte kojima se proriče, slikaje priložena na prezentaciji.

Poreklo geomantije je po nekima arapsko. Postoji i geomantija u Indiji, gde se opiru tvrdnji da su geomantiju preuzeli od Arapa. U Indiji geomantijsko otvaranje se počinje sa mantrom, koja je vezana za Boginju Matangi, koja se ponovi sedam puta i koja povezuje sa energijama Majke Zemlje. Zatim se udahne duboko i zadrži dah. Sa zadržanim dahom se prave tačke, a sa izdisajem broje linije i formiraju figure.

Ako se ispusti vazduh pre vremena, ponavlja se mantra i onda klijent, nakon molitve Božanstvu, daje brojeve koji formiraju linije. Zadržavanje daha može da se primenjuje i pri otvaranju tarota i daje zanimljive rezultate.

Ji đing je Tjen Šu, nebeska knjiga, za Kineze i deo je taoističkog učenja. Star je više hiljada godina. Proricanje se zasniva na linijama koje se dobijaju ili bacanjem stabljika, ili kineskih novčića. Linije mogu biti cele ili prekinute, tako da kombinacije šest linija daju ukupno 64 heksagrama. Onaj koji se dobije daje odgovor na postavljeno pitanje. Promenjive linije menjaju heksagram u drugi tako da često dva heksagrama daju odgovor.

Za razliku od geomantije koja daje veoma jasne odgovore na pitanja u obliku da ili ne, odnosno može na primer da jasno pokaže gde se nalazi izgubljena stvar, Ji Đing je više filosofski sistem koji ne govori samo o tekućem stanju stvari i ishodu, već daje savete šta se može uraditi da bi se izbegle loše situacije i umesto njih prizvala dobra sreća.

Sa druge strane, Ji Đing može da da i veoma praktične informacije, mada se to kod nas manje zna, tipa kada će se tačno nešto dogoditi. Tokom osamdesetih nije bilo interneta, knjige su se teško nabavljale, a izvor literature nam je sem knjiga Slavinskog bio Ivan Prekop iz Zagreba, koji je valjda imao fotokopirnicu i bio blizak teozofima. Od njega smo uzimali razne fotokopije prevoda i knjiga na engleskom. uključujući i knjige o Ji Djingu, a odlične materijale o Ji Đingu, pod imenom Ji Čing, u Zagrebu je izdao i Rade Sibila koji je bio u krugu transcendentalnih meditanata ako se dobro sećam i koji je zaslužan za više veoma bitnih prevoda i izdanja tog vremena.  Jedna od tih knjiga, a mislim da je izdao tri o Ji Đingu, govori baš o veoma konkretnoj, praktičnoj i ovozemaljskoj primeni Ji Đinga uljučujući i vremensko određenje dogadjaja za koji se pita.

Đotiš se smatra za jedan od šest udova veda.  Đotiš se povezuje sa svetlom i u stvari je nauka o svetlosti.  Đotiš ne koristi spoljne planete, pošto one ne isporučuju karmu. Planeta znači Graha, što znači ščepati. To je slično verovanju drevnih gnostika da su ljudi u kavezu zarobljeni uticajem Zodijaka i da je oslobođenje izaći iz tog uticaja i preći u sferu čistih ideja gde su duše slobodne u Pleromu.

Na slici je inače Brihaspati, to je jedno imena za planetu Jupiter koja je Guru Božanstava, isto kao što je Šukra, Venera, Guru za bića koja se uslovno mogu nazvati demonima. Slika Brihaspatija u prezentaciji i koju upravo gledate je tantrička, iz kula tradicije, tako da je malo neuobičajena i za većinu Indusa.  

Đotiš smatra da je uticaj planeta preko njihove senki koje bacaju na zvezdani svod i cilj je osloboditi se tog uticaja i tako i karme. Đotiš je duhovna praksa i vedski astrolog ne proriče. On sagledava problem, daje dijagnozu, vidi problem i daje korektivnu meru da se problem reši.

Tarot i geomantija imaju veze. Isto tako mogu se povezati i tarot i ji đing. Između ostaloga ji đing heksagrami su podeljeni u gornji i donji kanon. Prvi se sastoji od heksagrama od 1. do 30. a drugi od 31. do 64.  Heksagrami idu grupisani u parovima jedan parni i jedan neparni, tako da prvi par dva parna i neparna odgovara asovima, drugim dvojkama i tako dalje, da bi kasnije neki heksagrami bili podudarni i dvorskim kartama i velikim arkanama, primere možete videti na slici. Zanimljivo je da 64. Heksagramu odgovara velika arkana Svet. To je filozofija u koju nećemo sada ulaziti, ali takve veze tarota i ji djinga mogu pomoći u tumačenju, bar sam ja to nekad pozivao u pomoć. Ji đing je u svakom slučaju sistem koji je veoma vredan i ko ima afiniteta za njega vredi ga proučavati i praktikovati.

Đotiš je već mnogo kompleksnija priča koja se teško može povezati sa tarotom.  Zašto ga ja uopšte pominjem? Prvo, ja nisam đotiša, imao sam priliku da ga učim na čemu sam zahvalan, tako da imam predstavu šta je to.   Prave đotiše su veoma vredni poštovanja i to je znanje koje je izuzetno vredno i korisno. A ovde ga pominjem zato što đotiš daje veoma lep primer kako bi neko ko ljudima otvara tarot trebalo da se ponaša i postupa. Đotiš je duhovna praksa. Da bi neko bio uspešan đotiša on mora da radi na sebi i da popravlja svoje nedostatke. Tada to znanje može da se razvije u njemu i natalne karte mu se onda „otvore“.  Za razliku od tarota koji da odgovor, veoma često kroz specifično otvaranje baš za to pitanje, na odredjeno pitanje đotiša je u karti u stanju da sagleda ceo život, sadašnjost, ali i u prošlosti kroz inkarnacije, mada delom verovatno i one inkarnacije koje nekog tek čekaju. Recimo, ako kod đotiše neko dodje sa pitanjem kako da ubije ženu ili muža, da bi nastavio da živi sa ljubavnicom ili ljubavnikom,  onda đotiša neće da mu da odgovor kako da to uradi, nego će videti gde je najveći problem te osobe i daće mu korektivnu meru, način, kako da to reši. Tako ta osoba na kraju postaje bolja i prestaje da misli o tome kako da počini zločin. Mitski primer Narade, kralja svih drevnih mudraca koji je bio proklet da svima mora da govori istinu,  lepo to ilustruje. Valmiki koji je na slici koju vidite, koji je bio ubica koji je pljačkao kraljeve i bogataše, presreo je Naradu, ali ovaj nije imao ništa što bi od njega Valmiki mogao da otme.  Umesto toga, da ga Valmiki ne bi ubio, Narada mu je ponudio mantru koja će ga učiniti najbogatijim čovekom na svetu. Mantra je bila Mara, boginja smrti. Ali severni mesečev čvor, Rahu, voli da pravi zbrku i promenio je slogove tako da je Valmiki mantrao Rama umesto Mara i on jepročistio srce, prosvetlio se i prestao da bude bandit koji pljačka i ubija ljude.

Dakle nije stvar u tome da se nekom kaže sudbina. Đotiš je uticaj na sudbinu i daje način kako je promeniti. Tarotu može delom slično da se pristupi. Primer jedne žene iz Amerike koja je profesionalno otvarala tarot i kad je sebi otvarala za brak koji je bio u krizi, dobila je kombinaciju koja nije davala ni malo nade. Imala je troje dece i nije joj se baš ostajalo raspuštenica. Ona je stvari sagledala iz drugog ugla, pokušala je da otvaranje tumači kao sagledavanje toga u čemu je problem u braku i to ispravila. Do dana današnjeg je u braku koji funkcioniše i gde su problemi rešeni.

Donald Majkl Krejg, poznati zapadni ezoteričar koji je kao Šambala Nat vodio tantričku zonu u Americi, radio je na stvaranu psihoterapije tarot karata za koju je bio inspirisan radovima jedne druge, tada već preminule, zapadne ezoteričakre Melite Denings. Njena knjiga o astralnoj projekciji je kod nas prevedena u izdanju Esotherie tako da ako želite obrati pažnju na taj naslov. Ona je bila psiholog jungovske škole, ali je bila počela da razvija psihoterapiju na osnovu tarot karata zasnovanu na radovima Vilhelma Rajha,dakle oblik telesne psihoterapije. Jedna od stvari koju đotiša mora da proceni je na kom nivou daje korektivnu meru, da li je to na nivou nečijih ubedjenja  ili je to karmički nivo duše. Ova terapija je zgodna za nivo nečijih stavova koji su pogrešni. Recimo da neko misli da nikad neće imati novca. Toj osobi stalno prilike za novac izmiču zato što je ubedjena da je nesposobna. Izabere se odgovarajući špil na kojem su ljudske figure. Može se videti da su na klasičnim špilovima, uključujući one sa početka prošlog veka,  telesni položaji na kartama koje su vezane za imanje novca uspravni i slobodni, a na onim drugim kartama zgrčeni i skrušeni. Ideja je bila da se neko iz jednog telesnog položaja  u jednom dramskom kontekstu uz oslobadjajući ples, transformiše u drugi telesni položaj i da to utiče na neutralisanje nekih predubedjenja, strahova i slično. Ono što je meni bilo interesantno jeste to da je on meni jednom bio rekao da je na njegovu ideju da tako pristupa tarotu više uticala knjiga Vedske remedije u astrologiji,  jednog od najcenjenijih indijskih astrologa Sandjaj Rata, nego Melita Denings.

Dakle, tarotu je, po mom shvatanju, veoma mudro pristupiti slično kao što vedski astrolozi pristupaju đotišu. A to prvenstveno znači poštovanje i karata i onoga kome se tarot otvara. Uvek volim da citiram mog prijatelja Milana Tarota, koji je sjajan lik koga oni koji ga ne poznaju uvek shvate na pogrešan način, koji je rekao da se karte ne bacaju. Karte se otvaraju, a baca se đubre. Ja uvek postupam sa kartama sa poštovanjem, perem ruke pre toga, umivam se i slično. Držim ih na visini iznad srca, a kada otvaram sednem tako da mi je radna površina na kojoj otvaram bar na nivou pupka. Nikada ne otvorim više od tri pitanja za redom, što je moj lični princip koji ništa ne mora da znači nekome drugome,  tako da pre novih postavljanja pitanja napravim pauzu. Da bih nekom otvorio karte potrebno je da stvarno postoji razlog za to. Postoje ljudi koje interesuje to „tek tako“ i koji to doživljavaju kao zabavu. Sa druge strane postoje osobe kojima je stvarno bitno da dobiju odgovor na neko pitanje i da znaju kako da postupe. Kada su u pitanju medicinska pitanja, to izbegavam. Prevelika je odgovornost i tu starno neko mora da bude dobar tumač. Ja jesam obučavan i za takva otvaranja, ali više dase vidi mogući magijski uticaj koji izaziva blest, nego da dam medicinsku dijagnozu.

Tumač tarota je tu da pomogne onome ko mu je došao sa pitanjem. Nije tu da bude bitan i da ima osećaj superiornosti, niti da uzme novac. On je tu da pomogne. To otvara pitanje naplaćivanja. Tradicionalno, šamani i iscelitelji ne naplaćuju, ali istovremeno dobijaju za to od ljudi  novac ili nešto drugo, nebitno šta. To znači da tradicionalno ne postoji fiksna tarifa za uslugu, ali ta usluga ima svoje troškove, ne samo utrošeno vreme nego i sredstva koja su potrebna. Neko poštuje onoga kome je potrebna pomoć, vrši svoju ulogu u zajednici da reši problem i to ne naplaćuje. Onaj kome je bila potrebna pomoć oseća zahvalnost i kao znak poštovanja daje poklon onome ko mu je pomogao. To je ono kao kod nas kad pitaju vračaru koliko košta, a ona kaže posle obavljenog posla „daj šta daš“.  Šta god da neko da je dobro, bilo da je to novi automobil, bilo da je to jedna jedina jabuka i to onda nije transakcija već znak poštovanja.

Ne radim profesionalno i ne naplaćujem, a kada me posle pitaju koliko to košta uputim ih da daju prilog za lečenje nekog bolesnog deteta  ili školovanje nekog siročeta, po njihovom izboru i onoliko koliko oni žele. To je moj pristup, ostali pristupi su takodje u redu i ne komentarišem. Kod tarota je stvar da je tu razvijeno mnogo različitih pristupa i svi oni rade posao, bez da je neki bolji ili lošiji. Neki smatraju da je samo jedan tarot špil dovoljan.  Ja volim da komplikujem, a delom sam tako i učen, tako da zastupam ideju da je dobro imati više špilova. Na slici su neki od špilova koje koristim, kao i slika pomenutje knjige Rada Sibile o  Ji Djingu, dok se u sredini nalazi kutija od ružinog drveta sa simbolom ruže i krsta, koja služi da se u njoj čuvaju karte. Tu su i velike lenormand karte, knjiga Maje Mandić o tarotu koja se može svima preporučiti kao jedna od najboljih i najinventivnijih knjiga o tarotu napisanih ne samo kod nas, nego i šire. Crno  bele karte kje su takodje na slici je izdala organizacija Graditelji Adituma, koju je osnovao poznati i priznati ezoterist Pol Foster Kejs. On je bio član čuvenog i za istoriju modernog tarota veoma bitne organizacije pod imenom Zlatna zora koju smo ranije pominjali.  Graditelji aditoruma su svoj spoljni krug zasnovali na tarotu, a unutrašnji na gnostičkom hrišćanstvu. Članovi dobijaju crno bele karte koje svako mora sam da oboji, kako je to bilo i u Zlatnoj zori. Na sledećoj slici su on i En Dejvis , žena koja ga je nasledila nakon njegove smrti.

Dakle zašto bi se imalo više špilova? Neke škole tarota preferirajuda se za odredjene delatnosti koriste takozvani trenirani špilovi. To znači da je špil namenjen samo za jednu srhu ili vrstu pitanja. Inače ova slika koja je upravo na prezentaciji je iz Delfi knjižare u Beogradu i tu su različiti tarot špilovi i knjige na engleskom o tarotu koje je proletos tamo slikala moja prijateljica Isidora koja je trenutno već par meseci u Indiji u Vrindavanu, mada mislim da ovih danaputuje u Nepal. No, vratimo se potrebi za više tarot špilova.  Na primer, neki ljudi vole da kada otvaraju tarot sa pitanjem kada će se nešto dogoditi, onda zatakva vremenska pitanja imaju špil koji se samo za to koristi.  Zatim, kada se tarot koristi za takozvanu astralnu projekciju, što bi pojednostavljeno objašnjeno bilo da neko putuje izvan svog tela i svesno posećuje razna mesta, to se može raditi kroz tarot karte. To je odličan način da se  nauči tarot, da se neko projektuje u karte. Takodje, kada se tarot koristi za odredjivanje  životinje moći i kontakt njom, što je  primena tarota za rad u  neošamanizmu, onda se može koristi samo za to namenjem špil i potrebno je da taj špil bude ilustrovan motivima prirode i životinja. Jedan od mojih omiljenijih tarota, na slici, jeste Druidski tarot. Sem što je pogodan za ovakve neošamanističke radove, on je vizuelno jako lep i ima zanimljiv način posvećivanja i zato mije jedan od omiljenih. Drugi od onih koje koristim jeste jedan od andjeoskih tarota, ovaj je britanski, na onoj slici sa više špilova je bio skroz dole levo, direktno ilustrujući neke segmente rada srednjovekovnog ezoteričara Džona Dija. Veoma nežan tarot pogodan za pitanja i odredjivanje stvari vezanih za andjele. Nikakoih ne bi trebalo brkati sa Andjeoskim tarot kartama Dorin Virčju. Ona se sama odrekla tih karata, jednom sam išao na njen seminar za stručnjaka za vile i to su mi bile bačene pare. Ima ljudi kojima te karte odgovaraju i ja to poštujem, meni ne odgovaraju. Ove karte na slici mogu da se kombinuju a geomantijom pošto se sistem rada sa andjelima preklapa sa 16 geomantijskih figura, naročito je to bilo vidljivo iz astrološkog odredjivanja pozicija lokalnih svetilišta  u nekom gradu vezanog za Andjela zaštitnika toga grada, gde su veliku ulogu imale  geomantijske figure. Sledeća slika predstavlja Gral tarot, koji jeveoma zanimljiv, pošto se različite karte uklapaju i čine širu sliku vizuelno odnoseći se jedna prema drugoj. Ovaj tarot je inspirisan legendom o Mariji Magdaleni i gralu. Meni je veoma pogodan za pitanja vezana za duhovnost i to naročito zapadnu. Dakle ovaj tarot mije za sve što je u domenu ezoterične masonerije i gnosticizma, mada za ovo potonje koristim i Tarot katara. Sledeća slika je Motherpeace tarot, feministički tarot čije su karte okrugle. Skroz neobičan špil namenjen ženama, služi za žensko isceljenje i meni je veoma zanimljiv za pitanja koja su ekskluzivno u domenu ženskih interesovanja i dilema.

Ovaj špil koji vidite na slici je Tarot Deva. Veruje se da sve u prirodi ima svoju inteligenciju i duh. Deve su bića koja nevidljivo prožimaju celu prirodu kao svojevrske arhitekte svega živoga. Bez njih nema ni života, kao ni evolucije i oni deluju na suptilnim nivoima usmeravajući sile prirode da preuzmu oblik, tako da su Deve neko ko čuva sve genetske kodove biljaka. 

Kada komuniciramo sa Devama mi ulazimo u produbljeni odnos sa duhovima biljaka i prirode i učestvujemo u isceljenju prirode i planete. Zajednice deva uključuju i duhove prirode i biljaka, ali i vile i duhove elemenata.  Ovaj špil je veoma specifičan zato što sadrži više od 78 karata, naime ima ih 93. Dodatne karte su dvorske karte koje pripadaju elementu duha, kao i 22. Veliku arkanu koja je nazvana Separator, svrhe da bude prag izmedju svetova. U stvari sve karte ovog špila su svojevrstan prag za prelaz u druge, astralne, svetove pošto su napravljene kao da se gleda kroz ključaonicu i u stvari zaviruje u drugi svet. Zato su i slike na njima prenaglašene, jednostavno onostrana bića vole jednostavnost, blještave boje i kičericu.

Kako sam već rekao ovaj špil ima više karata od standardnih. Kada je to slučaj uvek mora dapostoji dobro objašnjenje za to. Zato je uvek dobro pročitati knjigu koja ide uz špil, šta više neki špilovi su veoma teški za rad bez propratne knjige. Inače Tarot Deva je nju edž tarot. Stvar sa nju edžom, koji je često kritikovan i u najvećem broju slučajeva mogli bismo reći da je to s pravom, jeste u tome da je on veoma široka kategorija i da je problem što nije prošlo dovoljno vremena, a to može zahtevati i desetine, pa i stotine godina, da bi o mnogim njegovim eksponentima mogli da imamo mišljenje.  Sve je jednom bilo nju edž. Ne jednom sam čuo od ljudi koji pripadaju Hare Krišna pokretu ili pak Gaudia Matu, da ne priznaju ništa iz Indije što nije staro bar 500 godina. Zašto baš 500, a ne recimo 700 godina? Zato što se oba pokreta zasnivaju na nečemu što je počeo da podučava Ćaitanija koji je rodjen u 15. veku. Za svoje vreme i on je u Indiji smatran za ono što se danas naziva nju edž, tako da kada bi imali stav da ne priznaju ništa iz Indije što  nije staro recimo bar 700 godina, onda ne bi ni sebe priznavali.  Stoga ja ne odbacujem apriori sve što je nju edž, recim Edgar Kejs mi je u nekim segmentima recimo zanimljiv, a zanimljiva mi je i škotska Fajndhorn ekološka nju edž zajednica u kojoj su radeći baš sa devama  napravili čuda koja su se manifestovala u neverovatnom rastu biljaka. Nisam još bio tamo tako da nemam mišljenje o njima, ali jednog dana planiram da ih posetim, delom i zato što to što oni rade jeste veoma kompatibilno sa ovim tarot špilom sa kojim radim to što i oni rade, ili bar mislim da rade.   

I sad neko ima više špilova i šta da radi sa njima? Kako se karte otvaraju i tumače? Neko može uzeti knjigu, ilinaći na internetu značenje pojedinačnih karatai naučiti ga. Da li mu to omogućuje da dobro tumači karte? Uzmimo primer karte Carica. U mnogim opisima njenog značenja nalazi se da je to nešto lepo na putu, recimo dete kao novi član porodice ili neko novo ostvarenje, neki kreativni projekt, ili nova emotivna veza. Ali isto tako da može biti i nastavak i siguran odnos u kojem se uživa. Dakle ovo je otprilike jedna od varijanti koje neko može dobiti. Početak nove veze ili nastavak i uživanje u staroj? Karte imaju svoje značenje u odnosu na poziciju u otvaranju i u odnosu na druge karte. Ja sam za više pitanja o vezama dobio Caricu i kada su veze pucale zato što je ženski deo hteo da ode, ali i kad su opstajale jer je to želeo isto ženski deo. Analizom nakon što bi se videlo kako se situacija razvijala, videlo se da bi obično ako se pitanje odnosilo na zrelu ženu , u dobrom delu slučajeva značilo da, ako nije bila u pitanju želja za trudnoćom, onda je bila potreba da izadje iz veze i bude „vladarica svojeg života držeći ga čvrsto u svojim rukama“. U slučaju mladjih žena koje su nerealizovane i nesamostalneveoma često je to bila želja da se ostane u vezi i da ih partner tretira kao Caricu zaštićenu u dvorcu. Kada se otvara ne zna se uvek koliko neko o kome se pita ima godina. . Može se nešto postići ako se postavljaju potpitanja klijentu, odnosno ako se izvuku dodatne karte na neku kartu da je pojasne. To je jedan racionalan pristup i to je u redu. Recimo, veoma zgodna matematika koja pomaže da se veoma precizno neke stvari odrede jeste i korištenje elementarnih dostojanstava karata.

Sve karte male Arkane se dele na četiri elementa: vatra (Štapovi), voda (Pehari), vazduh (Mačevi) i zemlja (Pentakli).  Elementi mogu biti u dobrom odnosu jedni sa drugima ili u lošem. Tako i karte kad se nadju jedna pored druge mogu da oslabe ili pojačaju, mogućnost da se nešto desi zavisno od toga da li se elementi koje predstavlju slažu ili ne. 

Karte istog elementa ili elemenata koji se slažu pomažu se i jačaju neku mogućnost bilo da govorimo o dobrom ili lošem uticaju. Isto tako Karte suprotne prirode slabe kartu koju tumačimo.

Štapovi – Vatra – ne mešaju se dobro sa Peharima, ali idu dobro sa Diskovima i Mačevima.

Mačevi – Vazduh – ne idu dobro sa Diskovima, ali idu dobro sa Peharima i Štapovima.

Pehari – Voda – ne idu dobro sa Štapovima, ali se mešaju dobro sa Mačevima i Diskovima.

Diskovi – Zemlja – ne mešaju se sa Mačevima, ali idu sa Štapovima i Peharima.

Ako neka karta dođe između dve druge karte koje ne idu dobro zajedno, tada se uticaj neutrališe.

Generalno, podeljeno po elementima značenje četiri grupe karata bi bilo:

Štapovi – energija, svađa, otpor, aktivnost, želja.

Pehari – zadovoljstvo, radost, ljubav, brak.

Mačevi – Nevolja, tuga, svađa, gubitak, možda bolest.

Diskovi – Posao, novac, posedovanje, materijalne teme.

U ranije pomenutoj Zlatnoj zori ako bi neka karta bilo previše oslabljena, tj ubijena, drugom kartom sa čijim se elementom ne slaže i koja bi bila numerički mnogo jača, onda tu kartu ne bi ni uzimali u obzir u tumačenju. Ovako mi racionalno možemo da dodjemo do lakšeg razumevanja tumačenja. Sa druge strane ja sam sklon tome dase potpuno zaboravi sve što smo čuli da neke karte znače. Karte se upoznaju, idealno je ako neko nije sposoban da se astralno projektuje u njih, da onda bar meditira na svaku kartu pojedinačno. Zatim, tokom otvaranja idealno je isključiti racio i govoriti iz srca pustivši nečemu što je blisko intuiciji da nas vodi.

INRI, moto rozenkrojcera, na jednom racionalnom planu je Iesus Nazarenus Rex Iudeorum i tu je on Isus kao kralj Jevreja. No, na astralnom planu doživljaj i značenje tog natpisa je Igne Natura Renovatur Integra što bi značilo „cela priroda se obnavlja kroz vatru“. Ta vatra je viša astralna Vatra koja pročišćava i auru. Zato je ruski tarot špil sa početka prošlog veka, prikazan na slici, bio u plavičastoj boji jer je to zapravo boja astralne Vatre, koja je i vatra obnove i ponovnog duhovnog rodjenja.

Svaku kartu tarota tako možemo posmatrati na više nivoa i davati joj različita značenja.

U moderno vreme kao tarot karta koja prikazuje žensku moć tretira se najpre karta Snaga. Istini za volju, Snaga je nekad davno predstavljala Samsona. Na slici koju vidite je crtež iz Biblije iz 1340. na kojem Samson ubija lava.

Samsonu je snaga bila u kosi. Možete pročitati po internetu verovanja o mističnoj moći kose, ali ta verovanja su se zasnivala na tome da su primitivni narodi smatrali da u kosi vračeva žive razna mitološka bića. Tako se na Tibetu veruje da u kosi Ngalpa lama, što su nezaredjene lame koje se žene i zasnivaju porodice, žive mitska ženska bića Dakini koja su izvor njihove moći.

Dodaci i promene vizuelne predstave su ovoj karti dodali novi nivo simbolike. Da se primetiti da ova karta u novom izgledu, skupa sa kartama Mađioničar i Svet, gledano u tradicionalnoj francuskoj predstavi tarota, imaju simbol beskonačnosti prikazan na njoj.

Zadržimo se na trenutak na Mađoničaru, odnosno Magu kako se zove u kasnijim špilovima. Rečenica iz Novog zaveta koja može da odrazi poruku ove karte je: „Vetar duva gde hoće i fijuk njegov čuješ, ali ne znaš odakle dolazi i kuda ide. Tako je sa svakim koji je rođen od Duha.“ (Jovan III-8). Drugi citati iz Novog zaveta koji ima veze sa ovom kartom je „Jer je moj jaram blag i moje breme lako.“ (Matej, XI-30)

Šta nam ovo govori? Madjioničar je gospodar svoje sudbine i on je slobodan. On je neko ko je ovladao elementima i ima pristup duhovnom svetu i njegovim bićima. On to može jer postupa po jednom od osnovnih principa ezoterije, a to je da stvari radi sa lakoćom i bez napora. Njegova koncentracija je laka i bez napora, rad se pretvorio u igru, slično tantricima koji su postigli svećaćara praksu spontanosti gde je sve igra, tako da mu je svaki jaram koji prihvati lagan i svako breme lako.

Da bi do toga došli moramo da isključimo naš racionalni um. Poruka ove karte i jedno od njenih postignuća se može ilustrovati primerom Svetog Dionizija, prvog biskupa Pariza kome je oko 250. godine rimski namesnik odrubio glavu na Monmartru. Nakon toga, po legendi Sveti Dionizije je ustao, uzeo odsečenu ruku pod mišku i propovedajući išao kilometrima do mesta gde se danas nalazi bazilika njemu posvećena. Šta je pouka ove priče? Svetog Dionizija je zaposeo Andjeo. Dok razmišljamo i ulažemo napor da se trudimo, duhovni svet nam nije lako dostupan. Kad iz glave i racionalnog uma prebacimo svest i svoju „volju“ u područje srca, koje je i mesto duše, tada mislimo srcem bez napora i duhovni svet nam je dostupan. Srcem se gleda duhovni svet i sa njim se srcem komunicira, Isus u Govorima na gori uostalom kaže „Blaženi su čisti srcem, jer će oni Boga videti“. Preduslov za to je unutrašnja tišina. Naš um priča, srce čuti. Jednom su Majku Terezu, za koju se smatralo da razgovara sa Bogom, pitali šta govori Bogu dok se moli. „Ništa“, odgovorila je. „Samo slušam“. „A šta vama Bog onda govori“, pitali su je. „Ništa, samo sluša“, odgovorila je, „i molim vas nemojte me pitati da vam objasnim jer ne znam kako bih“.

Racio je više muška stvar, a intuitivna, izbalansirana i senzitivna funkcija srca može da se shvati kao po prirodi više ženska.

Kako je napomenuto i karta Madjioničar i karta Snaga sadrže znak za beskonačnost. Ako je moto karte Madjioničar bio „jer je moj jaram blag i moje breme lako“ poduka karte Snaga je da prirodni integritet isključuje unutrašnji konflikt i da istinska moć deluje bez napora. Dakle od ovladavanja moći, dolazimo do primene te moći koja je budući da dolazi iz srčanog centra, a ne racionalnog uma, bez napora, spontana i po svojoj prirodi ženska moć.

I sada dolazimo do Rudolfa Štajnera, poznatog mistika i vidovnjaka. On je svega par puta u svojim predavanjima pomenuo tarot, ali su neki njegovi učenici kasnije veoma lepo i opsežno njegovo učenje objašnjavali preko tarota. Ovde u Zrenjaninu postoji izdavačka kuća koja se bavi izdavanjem knjiga Rudolfa Štajnera, takodje u Vršcu deluje Udruženje za antroposofsku medicinu Srbije koje je takodje izdalo neke veoma interesane knjige vezane za lečenje po Štajnerovim principima. Ali mi i jedni i drugi deluju prilično kruto i konzervativno, budući da je Štajner veoma težak autor i da ga je mnogo bolje razumeti preko dela njegovih učenika koje recimo izdaju u Bosni.

Naime, Štajner je podučavao o tri vrste memorije. To je koncept koji se danas prilično koristi u Štajnerovoj valdorfskoj pedagogiji, ali meni je više bio interesantan u kontekstu istorije umetnosti, a tarot i jeste u biti umetnički izraz, gde umetnosti  nije ništa drugo do skup zapisa koji dokumentuju duhovni razvoj čovečanstva i promena u ljudskoj svesti. Inicijacijska funkcija umetnosti, što bi mogli da primenimo i na tarot, jeste njen odnos sa tri vrste ljudske memorije, lokalizovane, ritmičke i vremenske,  koje se razvijaju paralelno sa razvojem svesti. Umetnost tako beleži neko iskustvo koje pojedinac ili grupa dožive, zavisno od njegove prirode, kao podsetnik na to iskustvo  i to na različite načine zavisno od toga koji je stepen razvoja svesti tog pojedinca  ili grupe, a u skladu sa time i koja je memorija potrebna i da se to iskustvo i predoči kao odgovarajuće umetičko delo. Umetnik tako preuzima ulogu i šamana i sveštenika, ali i poistovećivanja sa onim Izvorom od kojeg i dolazi isceljenje i sveštenička služba.

Mi smo svi prosvetljeni, samo smo to zaboravili. Umetnost služi da nas podseti na Izgubljeni raj, na iskustvo. Ali kada se desi iskustvo onda memorije polako blede i urušavaju se. Da bi se to postiglo Štajner je smatrao da se mora preći na organsko razmišljanje i da se mora misliti i govoriti iz srca. Uzimajući tarot kao model za objašnjavanje Štajnerovih misli onda bi karta Mesec odražavala „materijalističku intelektuialnost“. To može otiči još dalje, pa da neko pod maskom intuicije sledi svaki prizemni nagonski impuls koji proglasi za glas mudrosti.

Formalna logika je vezana za individualizam i za interes pojedinca, organska je vezana za doživljaj pojedinca kao celine, zato je to deo holističke svesti. Prva se bavi kvantitetom, druga kvalitetom, prva pohlepom, druga saživotom u balansu i harmoniji. Kada se to postigne govori se iz srca i to je najbolja pozicija za tarot čitača. U Evropi pre njega tome su najbliži bili u svojoj filozofiji Dante i Majstor Ekart, koji je u neku ruku veoma blizak onome što danas podučava Ekart Tol koji je veoma pogodan za zapadnog čoveka današnjice i vredan pažnje.

Problem je što se mora postići dase stvarno govori iz srca. Mi tada mislimo, govorimo i dajemo iz srca. Ovo što sam upravo uradio su dve mudre koje su povezane sa srčanim centrom. U tantri one služe za pročišćenje i isceljenje srca. Prva se odnosi na oslobadjanje od greha koji je neko, u indijskoj paradigmi gledano, počinio prema kravama u svim prethodnim životima, gde je krava veza sa Kosmičkom Majkom, a druga se odnosi na kletvu žena, zbog grehova koje je neko počinio prema njima. Inače ja vučem takvu kletu, takozvana šukra šapa, iz prošlih života.

Veoma često mi živimo tudje živote, nekad naših predaka, a nekad radimo i govorimo stvari koje nam nameću entiteti koji su nam se nakačili. Iz nekog razloga nikad nisam uzeo da pročitam knjigu Memento, prošli životiu od Bojane Mihajlović,sestre Živorada Mihajlovića-Slavinskog. To je tehnologija rada sa prošlim životima, ali sa naglaskom na oslobadjanje od uticaja prošlih života kako bi živeli sada i ovde. Veoma bitan deo tog rada je oslobadjanje uticaja entiteta koji nam često svoj uticaj nameću kao naša navodna sećanja.  Razmišljam čak da prodjem obuku za Memento procesora, pošto msilim da to može biti korisno za rad sa ljudima i veoma olakšavajuće.

Ovde u Zrenjaninu u centru indijskog misitika Ošo Radžniša, koji je postojao pre dvadesetak godina, pre toga je mislim bio centar Ramane Maharšija, radili smo Ošovu meditaciju koja se zove Giljotina. Inače Ošo Radžniš ima svoj tarot koji vidite na slici. Nisam sa njim radio, imao sam ga u rukama, ali do sada ga nisam nabavio, iako nameravam da to uradim i da ga isprobam za meditaciju zato što nije namenjen toliko za prognoze, više je to zen tarot namenjen za postizanje iskustva, koje je i svrha ove pomenute meditacije. To je meditacija gde zamišljamo da nemamo glavu. To može dovesti do izuzetno zanimljivog iskustva, a u predgovoru pre te meditacije u svojoj Narandžastoj knjizi, kod nas izašla u Sutomoru 1990, Ošo je rekao da meditacija nije koncentracija. Zapravo njegov opis šta je to meditacija je izvanredan primer advaite, no ovom prilikom bih se ja pre osvrnuo na to kako su Štajnerovi učenici, u svojim pisanjima o tarotu definisali cilj meditacije. Po njima, svrha meditacije je u tome što vodi do svesnog učešća u onome što se konkretnodešava u svetu oko nas. Dakle meditacija nije povlačenje, meditacija je stanje u kojem možete da funkcionišete u realnom svetu u kojem živimo i da to funkcionisanje bude takvo da u datom trenutku postupimo na najbolji mogući način. Ja vas ne mogu naučiti da tumačite tarot. Ali mogu da vam pokažem kako da budete u stanju da to radite. Sutra je ovde u organizaciji udruženja Zdrav život gong kupka. Tradicionalno ja ne znam kako su gongovi tantrički korišteni u Indiji, raspitivao sam se i sve što sam čuo da smo nekad koristili ne zvuk gonga nego tišinu izmedju dva udarca, za stanje svesti o kojem smo danas ovde pričali. Zato sutra ako budete na kombinovanoj gong kupki i času joge koje drže Anika Petrović, odlična majstorica gonga i naša Aleksandra, prepustite se tišini izmedju zvukova i pustite da vaše srce sluša i progovori kroz tu tišinu. Zahvaljujem se organizatorima koji su me pozvali da danas ovde govorim, zahvaljujem se svima koji su me učili, kao i svima vama koji ste danas došli ovde. 

Ostanite nasmejani i srećni i vidimo se neki sledeći put.


Podelite sa drugima